In onze kleuterwerking werken we in groepjes van maximum 8 kleuters. Er zijn specifieke methodieken die de individuele ontwikkeling van de kleuter bevorderen. Om zich goed te voelen, willen we vooral werken aan een positief zelfbeeld bij de kleuter, zodat die zichzelf kan ontdekken en van daaruit op een respectvolle wijze met anderen leert omgaan.
Focuspunten voor type 3 en type 9 in de kleuterschool:
Onze werking richt zich op leerlingen met gedrags- en/of emotionele moeilijkheden. Deze doelgroep brengt vaak opvoedingsuitdagingen met zich mee op diverse domeinen en vraagt daarom om intensieve aandacht en begeleiding. Bij deze leerlingen interfereert een gedragsproblematiek, bijvoorbeeld door een diagnose zoals ADHD, ODD of ASS, met hun schoolse leven, wat een specifieke aanpak vereist.
Wij zoeken steeds naar de onderliggende vraag achter het moeilijke gedrag en streven naar een vermindering van probleemgedrag. Door sociale vaardigheden aan te leren en gedragsalternatieven te oefenen, proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de zorgvraag van zowel het kind als zijn omgeving.
Een belangrijk hulpmiddel binnen onze werking is ’t scHIP, een apart ingericht klaslokaal onder toezicht van een leerlingbegeleider. Dit biedt leerlingen een veilige plek om tot rust te komen of heftige emoties tijdens een crisis te verwerken. Ons scHIP speelt een centrale rol in Herstel, Interventie en Preventie.
Werking en structuur
In onze basiswerking werken we met kleine groepen van maximaal 10 leerlingen, ingedeeld op basis van taalniveau, emotionele behoeften, en andere specifieke noden. We bieden extra structuur om de dag overzichtelijk en voorspelbaar te maken en om duidelijke verwachtingen te scheppen. De aangeboden leerstof sluit aan bij het reeds behaalde niveau en de cognitieve mogelijkheden van de leerling. Binnen de T3-werking zijn ook projectklassen actief voor leerlingen die minder gebaat zijn bij een klassieke aanpak. In deze klassen wordt leerstof op een meer individuele manier aangeboden, met vertrekpunten in de interesses, leefwereld en sterktes van de kinderen.
Onze focuspunten binnen type 3:
In onze kleuterwerking werken we in groepjes van maximum 8 kleuters. Er zijn specifieke methodieken die de individuele ontwikkeling van de kleuter bevorderen. Om zich goed te voelen, willen we vooral werken aan een positief zelfbeeld bij de kleuter, zodat die zichzelf kan ontdekken en van daaruit op een respectvolle wijze met anderen leert omgaan.
Focuspunten voor type 3 en type 9 in de kleuterschool:
Onze ASS-werking richt zich op kinderen met (rand)normale begaafdheid en een autismespectrumstoornis (ASS). We bieden hen een passend onderwijsaanbod dat rekening houdt met hun mogelijkheden en beperkingen, voortkomend uit hun ASS-problematiek.
Net als in type 3 zijn er binnen onze Type 9-werking projectklassen ingericht. Deze klassen zijn specifiek voor leerlingen van wie de cognitieve mogelijkheden beperkt zijn of belemmerd worden door de ernst van hun ASS en/of andere ontwikkelingsproblematieken. In deze klassen stappen we af van het gebruik van reguliere handboeken en spelen we in op de interesses van de leerlingen via diverse projecten. Hierbij brengen we functionele schoolse kennis aan op een manier die aansluit bij hun leefwereld.
Onze focuspunten binnen type 9:
Deze aanpak biedt onze leerlingen een veilige, gestructureerde en stimulerende omgeving waarin ze zich maximaal kunnen ontwikkelen
Goed onderwijs voor kinderen met beperkingen/leermoeilijkheden is onderwijs waarbij…
“… ik stappen kan blijven zetten in mijn ontwikkeling en zo steeds meer (zelf)redzaam word. Er is daarbij ruimte en tijd voor mijn manier van zijn, en daardoor voel ik mij goed, veilig en succesvol. Ik mag immers werken, bezig zijn en evolueren op mijn eigen tempo en weet mij daarbij begeleid door deskundige mensen.”
Een kwaliteitsvol buitengewoon aanbod betekent voor mij dat …
“…ik een aanbod krijg dat mij doet groeien, in stappen die klein genoeg zijn om mij te motiveren verder te gaan. Het aanbod volgt mij (en niet omgekeerd). Ik leer wat zinvol en betekenisvol is voor mijn toekomst, daarom mogen sommige vaardigheden wegvallen of vervangen worden. Het schoolteam heeft dit immers goed doordacht en er is overlegd tussen de leerkrachten en paramedici en/of afgestemd met mijn ouders of verantwoordelijken.”
Als school voor buitengewoon onderwijs vormen wij ons team zo dat de leerling …
“… wordt begeleid door deskundige leerkrachten en paramedici die zich blijvend bijscholen en dag na dag bereid zijn om intensief samen te werken, met het oog op kwaliteitsvolle begeleiding. Zij zijn als team in staat dit te doen in onderling overleg en vertrouwen, met respect voor ieders kwaliteiten en gelijkwaardigheid. Dit garandeert voor mij een schoolklimaat met een fijne werk- en leefsfeer waar ik tot bloei kan komen.”
De manier waarop de middelen van mijn school worden ingezet, zorgt ervoor …
“…dat ik onderwijs en verzorging krijg in een veilige, aangepaste omgeving die zo ontworpen is dat ze mij actief ondersteunt en uitdaagt in mijn ontwikkeling. De mensen die met mij werken krijgen tijd en middelen om daar deskundig in te zijn. Ikzelf krijg mijn aanbod en de materialen en mensen die ik daarvoor nodig heb op een afgewogen manier. De school heeft daar afspraken over en communiceert die. “
Mijn school ziet de rol van mijn ouders/verantwoordelijken zo dat …
“… ik onderwijs krijg waarbij mijn ouders actief betrokken worden. De school is blij met het wederzijds vertrouwen. Mijn ouders en het schoolteam zetten samen plan uit en volgen evolutie op. Er is regelmatig contact tussen mijn ouders en de werking, o.a. om te vertellen wie ik ben en hoe ik reeds gegroeid ben. Mijn ouders staan hierdoor positief tegenover mijn school en mijn school staat positief tegenover mijn ouders. Mijn ouders en de school overleggen op een goede manier, zowel informeel als formeel. De school rapporteert dan eerlijk maar ook positief over mijn groei en inzet. Zij doen dit in een verstaanbare taal.”
Doelgroep
Aanbod
Specifieke methodieken
Therapeutisch aanbod
Toekomstperspectief
Doelgroep
Aanbod
Taal en communicatie:
Sociaal-emotionele ontwikkeling:
Wereldoriëntatie / zelfredzaamheid:
Muzische vorming
Schoolse vaardigheden:
Motorische vaardigheden:
Leren leren
Therapeutisch aanbod:
Toekomstperspectief