In onze kleuterwerking werken we in groepjes van maximum 8 kleuters. Er zijn specifieke methodieken die de individuele ontwikkeling van de kleuter bevorderen. Om zich goed te voelen, willen we vooral werken aan een positief zelfbeeld bij de kleuter, zodat die zichzelf kan ontdekken en van daaruit op een respectvolle wijze met anderen leert omgaan.
Focuspunten voor type 3 en type 9 in de kleuterschool:
Onze werking richt zich op leerlingen met gedrags- en/of emotionele moeilijkheden. Deze doelgroep brengt vaak opvoedingsuitdagingen met zich mee op diverse domeinen en vraagt daarom om intensieve aandacht en begeleiding. Bij deze leerlingen interfereert een gedragsproblematiek, bijvoorbeeld door een diagnose zoals ADHD, ODD of ASS, met hun schoolse leven, wat een specifieke aanpak vereist.
Wij zoeken steeds naar de onderliggende vraag achter het moeilijke gedrag en streven naar een vermindering van probleemgedrag. Door sociale vaardigheden aan te leren en gedragsalternatieven te oefenen, proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de zorgvraag van zowel het kind als zijn omgeving.
Een belangrijk hulpmiddel binnen onze werking is ’t scHIP, een apart ingericht klaslokaal onder toezicht van een leerlingbegeleider. Dit biedt leerlingen een veilige plek om tot rust te komen of heftige emoties tijdens een crisis te verwerken. Ons scHIP speelt een centrale rol in Herstel, Interventie en Preventie.
Werking en structuur
In onze basiswerking werken we met kleine groepen van maximaal 10 leerlingen, ingedeeld op basis van taalniveau, emotionele behoeften, en andere specifieke noden. We bieden extra structuur om de dag overzichtelijk en voorspelbaar te maken en om duidelijke verwachtingen te scheppen. De aangeboden leerstof sluit aan bij het reeds behaalde niveau en de cognitieve mogelijkheden van de leerling. Binnen de T3-werking zijn ook projectklassen actief voor leerlingen die minder gebaat zijn bij een klassieke aanpak. In deze klassen wordt leerstof op een meer individuele manier aangeboden, met vertrekpunten in de interesses, leefwereld en sterktes van de kinderen.
Onze focuspunten binnen type 3:
Onze werking richt zich vooral op leerlingen met leermoeilijkheden. Voor type basisaanbod wordt enkel lager onderwijs ingericht.
De leermoeilijkheden worden over het algemeen opgemerkt in de loop van de kleuterschool. Eventueel blijven deze leerlingen zitten in een kleuterklas. Wanneer ze het gewoon lager onderwijs aanvatten hebben ze het zeer moeilijk en blijkt vrij snel dat dit van hen te veel vraagt. Er kan dan gekozen worden voor buitengewoon onderwijs type basisaanbod.
In onze werking ligt de focus op de leer- en ontwikkelingsbehoeften van onze kinderen in plaats van hun beperkingen. Via onderwijs op maat gaan we voor maximale leerwinst voor elke leerling. De leerinhoud wordt aangepast aan de specifieke noden van het kind, maar we verliezen de leerstof van het gewoon basisonderwijs niet uit het oog.
Onze pedagogische aanpak is gericht op:
We realiseren dit door onze focus te leggen op:
Zo zorgen we voor een maximale ontplooiing en de opbouw van een positief zelfbeeld van elk kind. Onze einddoelstelling is, afhankelijk van het groeitraject van het kind, doorstroom naar het gewoon lager onderwijs, het gewoon secundair onderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs
Onze werking richt zich op leerlingen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. Voor type 2 wordt in onze school zowel kleuter- als lager onderwijs ingericht.
Bij kinderen die naar type 2 onderwijs worden doorverwezen, wordt hun ontwikkelingsachterstand meestal vroeg opgemerkt. Deze kinderen hebben snel aangepaste hulp nodig, zoals thuisbegeleiding, revalidatie of buitengewoon onderwijs. Maar ook leerlingen uit type Basisaanbod worden soms – eens dit te moeilijk blijkt – doorverwezen naar type 2 onderwijs.
Jouw kind volgt in onze school steeds een traject op maat (= een individueel aangepast curriculum (IAC). Om dit te kunnen realiseren werken we in onze school met ‘stromen’:
Onze pedagogische aanpak is in elk van deze stromen gericht op:
We realiseren dit door onze focus te leggen op:
Zo zorgen we voor een maximale ontplooiing en de opbouw van een positief zelfbeeld van elk kind en hopen we onze leerlingen op te voeden tot mensen die maximaal zelfstandig kunnen leven.