TYPE 3 - KLEUTERS

In onze kleuterwerking werken we in groepjes van maximum 8 kleuters. Er zijn specifieke methodieken die de individuele ontwikkeling van de kleuter bevorderen. Om zich goed te voelen, willen we vooral werken aan een positief zelfbeeld bij de kleuter, zodat die zichzelf kan ontdekken en van daaruit op een respectvolle wijze met anderen leert omgaan.

Focuspunten voor type 3 en type 9 in de kleuterschool:

  • Structuur en voorspelbaarheid: Een veilige en overzichtelijke omgeving creëren door duidelijkheid in tijd en ruimte.
  • Stimuleren van sociaal-emotionele vaardigheden: Ondersteuning bij het ontwikkelen van sociale interacties en emotioneel begrip.
  • Communicatievaardigheden: Het versterken van communicatie op een manier die aansluit bij de behoeften van elk kind.
  • Aandacht voor mogelijkheden en sterktes: Focus op wat de kleuters wél kunnen en hen daarin positief begeleiden.
  • Vrijetijdsvaardigheden: Het aanbieden van zinvolle en leuke activiteiten die aansluiten bij de ontwikkeling van de kleuters.
  • Positief en helder taalgebruik: Een motiverende en begrijpelijke communicatiestijl toepassen.
  • Generaliseerbare vaardigheden: Ondersteunen bij het toepassen van nieuw aangeleerde vaardigheden in verschillende situaties.

TYPE 3 - LAGER

Onze werking richt zich op leerlingen met gedrags- en/of emotionele moeilijkheden. Deze doelgroep brengt vaak opvoedingsuitdagingen met zich mee op diverse domeinen en vraagt daarom om intensieve aandacht en begeleiding. Bij deze leerlingen interfereert een gedragsproblematiek, bijvoorbeeld door een diagnose zoals ADHD, ODD of ASS, met hun schoolse leven, wat een specifieke aanpak vereist.

Wij zoeken steeds naar de onderliggende vraag achter het moeilijke gedrag en streven naar een vermindering van probleemgedrag. Door sociale vaardigheden aan te leren en gedragsalternatieven te oefenen, proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de zorgvraag van zowel het kind als zijn omgeving.

Een belangrijk hulpmiddel binnen onze werking is ’t scHIP, een apart ingericht klaslokaal onder toezicht van een leerlingbegeleider. Dit biedt leerlingen een veilige plek om tot rust te komen of heftige emoties tijdens een crisis te verwerken. Ons scHIP speelt een centrale rol in Herstel, Interventie en Preventie.

Werking en structuur
In onze basiswerking werken we met kleine groepen van maximaal 10 leerlingen, ingedeeld op basis van taalniveau, emotionele behoeften, en andere specifieke noden. We bieden extra structuur om de dag overzichtelijk en voorspelbaar te maken en om duidelijke verwachtingen te scheppen. De aangeboden leerstof sluit aan bij het reeds behaalde niveau en de cognitieve mogelijkheden van de leerling. Binnen de T3-werking zijn ook projectklassen actief voor leerlingen die minder gebaat zijn bij een klassieke aanpak. In deze klassen wordt leerstof op een meer individuele manier aangeboden, met vertrekpunten in de interesses, leefwereld en sterktes van de kinderen.

Onze focuspunten binnen type 3:

  • Structuur in tijd en ruimte
  • Doelgericht werken aan gedrag
  • Aandacht voor de mogelijkheden en sterktes van de leerling
  • Positief taalgebruik
  • Stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling

BASISAANBOD

Onze werking richt zich vooral op leerlingen met leermoeilijkheden.   Voor type basisaanbod wordt enkel lager onderwijs ingericht.

De leermoeilijkheden worden over het algemeen opgemerkt in de loop van de kleuterschool. Eventueel blijven deze leerlingen zitten in een kleuterklas. Wanneer ze het gewoon lager onderwijs aanvatten hebben ze het zeer moeilijk en blijkt vrij snel dat dit van hen te veel vraagt. Er kan dan gekozen worden voor buitengewoon onderwijs type basisaanbod.

In onze werking ligt de focus op de leer- en ontwikkelingsbehoeften van onze kinderen in plaats van hun beperkingen.  Via onderwijs op maat gaan we voor maximale leerwinst voor elke leerling. De leerinhoud wordt aangepast aan de specifieke noden van het kind, maar we verliezen de leerstof van het gewoon basisonderwijs niet uit het oog.

Onze pedagogische aanpak is gericht op:

  • het bieden van een positief, veilig en geborgen klimaat waarin ze succeservaringen kunnen opdoen.
  • het inzetten op vaste relaties en een duidelijke structuur door
    • het aanbieden van leerstof in kleinere stapjes en met veel herhaling
    • het aanbieden van taal- en rekengroepen op het niveau van het kind
  • het gebruik van aangepaste en positieve taal
    • Het stimuleren van communicatie is belangrijk om gevoelens te uiten, behoeften kenbaar te maken en sociale contacten te leggen.
    • Indien nodig ondersteunen we deze met beelden, materiaal,…

We realiseren dit door onze focus te leggen op:

  • de ontwikkeling van schoolse vaardigheden, startend van het behaalde niveau en op tempo van de leerling via extra zorg voor lezen, schrijven, rekenen,…
  • ervaringsgericht leren
  • het inzetten op aanleren van vaardigheden die onze leerlingen later nodig hebben zoals de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taalontwikkeling, de motorische vaardigheden,…
  • het aanleren van oplossingsstrategieën via bijvoorbeeld stappenplannen, hulpmiddelen of andere werkvormen op maat.
  • het actief werken aan de opbouw van werkhouding en zelfstandigheid

Zo zorgen we voor een maximale ontplooiing en de opbouw van een positief zelfbeeld van elk kind.  Onze einddoelstelling is, afhankelijk van het groeitraject van het kind, doorstroom naar het gewoon lager onderwijs, het gewoon secundair onderwijs of het buitengewoon secundair onderwijs

TYPE 2

Onze werking richt zich op leerlingen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking. Voor type 2 wordt in onze school zowel kleuter- als lager onderwijs ingericht.

Bij kinderen die naar type 2 onderwijs worden doorverwezen, wordt hun ontwikkelingsachterstand meestal vroeg opgemerkt.  Deze kinderen hebben snel aangepaste hulp nodig, zoals thuisbegeleiding, revalidatie of buitengewoon onderwijs. Maar ook leerlingen uit type Basisaanbod worden soms – eens dit te moeilijk blijkt – doorverwezen naar type 2 onderwijs.

Jouw kind volgt in onze school steeds een traject op maat (= een individueel aangepast curriculum (IAC).  Om dit te kunnen realiseren werken we in onze school met ‘stromen’:

  • de voorbereidende kleuterwerking
  • de beleefstroom
  • de leefstroom
  • de leerstroom

Onze pedagogische aanpak is in elk van deze stromen gericht op:

  • het bieden van een veilig en geborgen klimaat door:
    • het creëren van een gezellige klas- en schoolomgeving
    • het bieden van structuur en voorspelbaarheid door verheldering en aanpassing van tijd en ruimte: klassikale en/of individuele daglijnen, picto’s, woordbeelden, hoeken in de klas, …
  • het stimuleren van motivatie, interesse en initiatief door:
    • vooral in te zetten op het leerproces, naast het resultaat
    • probleemoplossend denken en leren te stimuleren in concrete, praktische situaties
  • een aangepaste communicatiestijl aan het ontwikkelingsniveau van het kind
    • waarbij ook elke vorm van communicatie van het kind gestimuleerd wordt zodat het kind gevoelens leert uiten, noden leert aan te geven en sociale contacten leert leggen

We realiseren dit door onze focus te leggen op:

  • Communicatie: verbaal, al dan niet met ondersteuning van gebaren, spreek- en luistervaardigheden,…
  • Functionele schoolse vaardigheden zoals maatschappelijk lezen, geldrekenen, kloklezen,…
  • Praktische vaardigheden zoals zelfredzaamheid (op persoonlijk, huishoudelijk en maatschappelijk vlak), probleemoplossend denken,…
  • Lichaamsbeleving, muzische vorming en vrijetijdsbesteding: Sherborne, snoezelen, zwemmen, crea, beweging.

Zo zorgen we voor een maximale ontplooiing en de opbouw van een positief zelfbeeld van elk kind en hopen we onze leerlingen op te voeden tot mensen die maximaal zelfstandig kunnen leven.